kaada & patton - romances


.:: If you’re a fan of either of these artists then this release isn’t going to surprise or confound you. In fact, it shouldn’t surprise anyone that a full-length collaboration like this was in the cards from the moment that Norwegian Kaada signed onto Ipecac’s roster. Patton has collaborated with nearly everyone on the label. As such, those unaware of the full Patton picture apart from Faith No More or Fantomas’ debut could be expecting raspberries blown over a stilted orchestra interspersed with grind Metal and Patton screaming “sex crime”, while Kaada bangs a triangle in a well. That’s why it’s so nice to hear the side of Patton’s vocals that still inhabits a sleazy red velvet lounge in full effect, sliding neatly into Kaada’s musical beds.

Romances sounds like it wants to be a 70s soundtrack to a European romance. That being said, there’s an edge of cobwebs, greasy sexual obsession and general oddness here that prevents it from ever being used as a conventional seduction backing track. But if you should ever get a gonorritic Wednesday Addams back to your place and need some tunes to soundtrack unpicking her stitches, then this is the record.

Here, and in his solo work, Kaada uses traditional (even folky) instrumentation in ways beyond mere sampling and placement in unusual contexts. His love of show-tunes, found sounds and his approach to ‘borrowing’ invests the album with a depth beyond just straight kitsch.

Take what seems to be the hook from Simon & Garfunkel’s “The Boxer” on “L’Absent” or the Forties Musicals aura and choral parts that surround the rise and fall of “Nuit Silencieuse”. Even though the music is strung-out and spacey through its structure (recurring vocal and piano themes over verse / chorus structures), it’s grounded in melodicism. Kaada takes melody, however, and twists it ever so slightly into a sort of cinematic freak show. This is most evident on “Pensee des Morts”’ twisted chorus and “Invocation”’s Waits-ian organ that has more than a little Vincent Price in it. “Aubade” is the most epic of the tracks, clocking in at over eleven minutes and moving through Fantomasian mini lulls / peaks, soft instrumental passages and varied vocals. Luckily, it still retains a quirky kooky flow, ignoring Lounge’s infamous instrumental longueurs.

Whether this interests anyone but fans of these two is debatable. It will most likely only reach the status of curio in both their discographies, but it’s a curio worth getting lost in for a few listens.

.:: En el universo sonoro de Mike Patton, pareciera no existir la pausa. La proliferación para él, se ha tornado orgánica. Ex frontman de Faith No More, ahora avocado a la diversidad y la búsqueda de un nuevo espacio en donde pueda desplegar sorpresa y contagiarnos luego, de incertidumbre ante el arribo de un flamante álbum.
No sólo Mr.Bungle, Fantomas y Toma Hawk (los hijos más reconocidos y crecientes del artista), encuentra un hábitat desierto de sombras, matices y repentinos cambios de color. Este encantamiento diabólico que genera junto al instrumentista noruego John Kaada, tiene reminiscencias en los combos citados, ya que el sello personal del performer es inconfundible. El pariente más cercano en lo que respecta al aspecto sonoro en general recae en una producción de Fantomas “The Director’s Cut”.
Artesano de lo monstruoso, recrea atmósferas, y disfraza su vocalización de fantasmales tarareos y arreglos corales. El imaginario que propone es lúgubre, y practicando con vehemencia cada una de sus piezas, lo que supondría en un devenido ensayo de su propia marcha fúnebre. Despierta misterio, el uso de sus cuerdas vocales es netamente ilimitado.

Experto en el manejo de los tiempos, el suspenso adiestra un piano con notas graves. Los tambores persiguen al escucha. La sensación de tormentas emana asombro, mientras uno se halla alojado en la oscuridad. Se diluyen los pasos. Un peldaño se cae y la esbelta figura de Patton nos incita a rastrearlo. Totalmente en silencio y sumergido en un estado de relax completo, los bandoneones avecinan la llegada de lo inesperado.

Esto, que para los músicos, es un ida y vuelta constante, provoca atención. La apertura de los sentidos, agotándolos al máximo. Las baladas, por su parte, tienen su particularidad y Mike Patton las canta con pasión, enterrada en la densidad y enfermedad, con un signo de advertencia.

La ilusión óptica no se apiada. Se cierra la puerta y los intérpretes invitan a explorar y sentir el sonido de lo paranormal.

download: kaada & patton - romances

3 comments:

Elías said...

Hola, me encanta este sitio, pero no he podido descargar nada, me aparece en el link una página de muchichis y ninguna liga a rapidshare o algo así, explíquen please, gracias.

I love this site but I don't know how download this files. Show me please. Thanks.

Elías said...

I love this site but i don't know how download this files, show me how please. Thanks. Elías

indieground said...

thanx !!!

sorry, i was out of town…
i re-post this album.

enjoy it !!!

 
Copyright © indieground